Adres: Bartosza Głowackiego 10A/2, 75-402 Koszalin

baza-wiedzy.webp

Błędy medyczne

Zastanawiasz się co to jest błąd medyczny i kogo obciążyć winą za uszczerbek na zdrowiu?

Nie zwlekaj! Nasi Prawnicy przeprowadzą Cię przez całą procedurę - od zebrania dokumentacji do reprezentacji przed Sądem!

Jakich świadczeń możesz domagać się na skutek wystąpienia błędu medycznego?

  • zadośćuczynienie za doznaną krzywdę - ma ono zrekompensować straty, krzywdy, ból itp.
  • odszkodowanie – m.in. koszty leczenia, zakupu leków, dojazdów związanych z leczeniem, rehabilitacji zapłata z góry sumy potrzebnej na koszty leczenia 
  • renta na zwiększone potrzeby – przeznaczona na określony koszt jaki osoba poszkodowana musi regularnie ponosić na skutek błędu medycznego, a których wcześniej nie potrzebowała np. opieka osoby trzeciej/opiekunki
  • renta z tytułu utraty widoków na przyszłość, utraty zdolności do pracy – świadczenie wypłacane z powodu utraty możliwości pracy zawodowej/ rozwoju
  • ustalenie odpowiedzialności na przyszłość - ma zabezpieczyć poszkodowanego od konsekwencji szkody powstałych w przyszłości po zdarzeniu
Odszkodowania błędy medyczne

Kiedy i od kogo należy się odszkodowanie?

Podstawowym warunkiem do uzyskania odszkodowania jest ustalenie, że postępowanie lekarza, lekarza dentysty, położnej, pielęgniarki, ratownika medycznego, farmaceuty lub innej osoby wykonującej zawód medyczny miało charakter zawiniony, czyli działanie lub zaniechanie ww. osób jest sprzeczne z zasadami i wiedzą medyczną, powodujące szkodę pacjenta (zakażenie, uszkodzenie ciała, uszczerbek na zdrowiu lub śmierć).

Odszkodowanie medyczne za błąd lekarski/medyczny dochodzi się od placówki medycznej, najczęściej szpitala lub osoby bezpośrednio odpowiedzialnej za wystąpienie uszczerbku na zdrowiu lub śmierci pacjenta. Zdarza się, że odpowiedzialność za wypłatę pieniędzy w tego typu sytuacjach przechodzi w całości lub części na ubezpieczyciela placówki medycznej lub lekarza.

Z jakimi rodzajami błędów medycznych możemy się spotkać?

  • błędna lub zła diagnoza lekarska
  • błąd dotyczący nieprawidłowego, niewystarczającego lub nadmiernie ingerującego w organizm leczenia
  • błąd dotyczący złej realizacji leczenia
  • błąd organizacyjny dotyczący złej organizacji procesu leczenia przez placówkę medyczną

Co jest niezbędne do uzyskania odszkodowania medycznego za błąd lekarski/medyczny?

Najważniejsze jest zgromadzenie pełnej dokumentacji prowadzonego leczenia. Karta informacyjna (wypis) nie jest pełną dokumentacją – szpital obowiązany jest prowadzić szczegółową dokumentację naszego pobytu, w szczególności gromadzić wyniki wszystkich badań oraz raporty z zastosowanych procedur medycznych, w tym przeprowadzonych zabiegów.

Uwaga! Pamiętajmy, że mamy prawo wglądu w dokumentację medyczną, jak również uzyskanie poświadczonej za zgodność z oryginałem jej pełnej kopii. Placówka medyczna ma obowiązek wydania nam pełnej dokumentacji medycznej!

Osoba poszkodowana powinna również zgromadzić wszystkie rachunki, faktury oraz inne dokumenty świadczące o poniesionych kosztach m.in. za wizyty lekarskie, zakup leków, koszty dojazdu do szpitala czy rehabilitacji.

Odszkodowania błędy medyczne

Jakich roszczeń i na jakiej drodze możemy dochodzić?

W obecnym stanie prawnym możliwe jest dochodzenie odszkodowania z tytułu błędu medycznego na dwa sposoby:
1. Postępowanie przed wojewódzką komisją ds. orzekania o zdarzeniach medycznych

Ta droga dotyczy wyłącznie błędów, które zaistniały od 1 stycznia 2012 roku. Przyjęte rozwiązania przewidują złożenie wniosku do Wojewódzkiej Komisji do spraw orzekania o zdarzenia medycznych, która w terminie 4 miesięcy rozstrzygnie, czy doszło do zdarzenia medycznego. Jeżeli ustalenie komisji będzie pozytywne, w drugim etapie postępowania ubezpieczyciel szpitala przedstawia propozycję odszkodowania. W przypadku zaakceptowania jej, poszkodowany zrzeka się dalszych roszczeń związanych z błędem. Jeżeli nie zaakceptujemy przedstawionej nam propozycji, zachowujemy prawo do dochodzenia odszkodowania w zwykłym trybie opisanym niżej.

W tym wariancie mamy górny limit odszkodowania - 100 000 zł za zakażenie, uszkodzenie ciała lub rozstroju zdrowia pacjenta lub 300 000 zł, w przypadku śmierci pacjenta.

2. Tryb zwykły

Roszczenia kierowane są w pierwszej kolejności do podmiotu ponoszącego odpowiedzialność cywilną za błąd oraz jego ubezpieczyciela, a w przypadku odmowy wypłaty odszkodowania – do Sądu. Tryb tradycyjny daje nam prawo do uzyskania pełnego odszkodowania, tzn. kwoty pieniężnej obejmującej m. in. zadośćuczynienie za krzywdę, zwrot kosztów opieki, zwrot kosztów leczenia i rehabilitacji (w tym wizyt lekarskich, badań diagnostycznych, sprzętu ortopedycznego, zwrot kosztów dojazdów, zwrot utraconych dochodów) – bez limitów właściwych dla postępowania przed wojewódzką komisją ds. orzekania o zdarzeniach medycznych.

Czy błąd lekarski ulega przedawnieniu?

Roszczenia o naprawienie szkody wyrządzonej błędem medycznym ulegają przedawnieniu z upływem lat trzech od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się albo mógł dowiedzieć się o szkodzie i o osobie obowiązanej do jej naprawienia. W przypadku szkód doznanych przez dzieci, okres przedawnienia nie może skończyć się wcześniej niż z upływem lat dwóch od uzyskania przez nie pełnoletności.

Jeżeli natomiast doznana szkoda wynikła ze zbrodni albo występku, termin przedawnienia wynosi 20 lat od dnia popełnienia przestępstwa.

Kontakt

Międzynarodowe Biuro Odszkodowań
Adres: Bartosza Głowackiego 10A/2, 75-402 Koszalin
Telefon: +48 790 685 685
Email: biuro@odszkodowaniambo.pl
NIP: 6692535937

O nas

Międzynarodowe Biuro Odszkodowań (MBO) to firma, która powstała w odpowiedzi na ogromne zapotrzebowanie działań wysokiej jakości w branży odszkodowań. Każdy z nas korzystał w przeszłości z różnych usług i jakość tej obsługi tylko czasami budziła nasz zachwyt.